Oorlogsmonument en herdenking in Talud - Eigenbilzen



De Vaderlandslievende Vereniging voor Vergeten Oorlogsherdenkingen uit Mopertingen, herdenkt elk jaar de drie gesneuvelde britten, die werden begraven en later ontgraven in de talud vlakbij het Albertkanaal in Eigenbilzen. In het wandelpad in de stijle talud werden speciaal trapjes uitgewerkt, zodat het monument makkelijker kan bereikt worden.

Met een stille herdenking en in aanwezigheid van de Britse oudstrijder Michael Pitt
worden jaarlijks de drie vliegeniers herdacht worden die op 11 mei 1940 het leven lieten bij hun missie in een Fairey Battle om de bruggen over het Albertkanaal te vernielen.

In de weken voor de herdenking wordt jaarlijks de verwoekerde talud omgeving gemaaid. Ter hoogte van de twee verschillende plateaus werden er zelfs twee trappenpaden aangelegd. In het totaal zijn er nu 45 trapjes om het bezoeken van het monument ook voor oudere mensen te vergemakkelijken. De initiatiefnemer is Rudi Meyers uit Mopertingen.

Korte uitleg over de gesneuvelde piloten

De 10e mei 1940 neutraliseren Duitse troepen de bruggen over Albertkanaal in Briegden, Veldwezelt en Vroenhoven. De bruggen verzekeren de doorgang vanuit Maastricht maar de Duitsers gebruiken zweefvliegtuigen die speciaal voor deze operatie en de inname van het fort van Eben-Emael zijn opgeleid om van de bruggen te springen.

De Militaire Luchtvaart moet dan de bruggen vernietigen.


De 'Fairey Battle'is een tweezitter voor verkenningen en lichte bombardement, het toestel heeft een Rolls Royce motor van 1050 pk, een schroef met verstelbare spoed en een intrekbaar landingsgestel.

De kruissnelheid bedraagt 320 km/h. Hij is gewapend met twee machinegeweren van 7,65 mm, één vaste en één beweegbare voor de waarnemer. Er kunnen 8 bommen van 50 kg worden meegenomen. De brandstofreservoirs zitten in de vleugels, zonder bescherming tegen kogelinslagen. De Fairey Battle stijgen op in Evere en zoeken ’s morgens op 10 mei hun ontplooiingsterreinen op in Belsele en Aalter. Ze hergroeperen vervolgens in Aalter na het bombardement van het terrein van Belsele.

Op 12 mei vliegen 5 vliegtuigen van No.12 Squadron uit om
de twee ijzeren bruggen in Vroenhoven en Veldwezelt te vernietigen.
Slechts één vliegtuig keert terug.



Het vliegtuig van Sergeant - piloot Fred Marland wordt neergehaald
en stort neer in de talud
van het Albertkanaal ter hoogte van de huidige Heseputterstraat.
De Fairey Battle Mk.I behoort toe aan het RAF 12 Squadron.
De drie bemanningsleden (registratie : L5227) laten er het leven :

Sergeant (Pilot) Fred Marland, RAF 514450, 12 Sqdn.(28 jaar)
Sergeant (Obs.) Kenneth D. Footner, RAF 580423, 12 Sqdn.(24 jaar)
Leading Aircraftman (W. Op. [Air]) John L. Perrin, RAF 537397, 12 Sqdn.(22 jaar)

Op de plek waar het vliegtuig neerstortte werden de drie piloten
begraven in mei 1940 en 6 jaar later ontgraven in november 1946.
Op de plek ligt een grijze gedenksteen met volgende gravure :
HIER SNEUVELDEN TWEE BRITSE VLIEGENIERS WERDEN HIER BEGRAVEN IN MEI 1940 EN DAARNA ONTGRAVEN IN NOVEMBER 1946

De 'Vaderlandslievende Vereniging voor Vergeten Oorlogsherdenkingen' uit
Mopertingen heeft een mooie gedenkmuur met tekstplateau neergezet bij het monument.
Jaarlijks op 12 mei worden de piloten herdacht, met toespraken,
bloemlegging en in aanwezigheid van doedelzakspelers en ergenodigden van
het 12de squadron, RAF en Oud - strijder Michael Pitt (mechanicien van
het vliegtuig dat hier neerstortte)

De piloten werden na hun ontgraving, bijgeplaatst op het legerkerkhof in Heverlee.


Hier liggen Marland, Footner en Perrin nu begraven (Heverlee)

Leuke site : De Belgian Living History Association

Beelden van de jaarlijkse herdenking in de talud van Eigenbilzen.